czwartek, 9 maja 2019

Kimchi - koreańska kiszonka.


Kimchi – tradycyjne danie kuchni koreańskiej składające się z fermentowanych lub kiszonych warzyw.

Kimchi zawiera dobroczynne probiotyczne bakterie Lactobacillus – należące do grupy bakterii kwasu mlekowego.
Hamują one rozwój bakterii chorobotwórczych, poprawiają trawienie, zwiększają odporność na infekcje i wzmacniają organizm. 

Zawierają także mnóstwo witamin, takich jak A, C i grupy B.
Koreańskie kimchi jest uznawane za jedno z najzdrowszych dań świata.
1000 letnia tradycja jego przygotowania została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. 

Dlatego warto nauczyć go przyrządzać i wprowadzić do swojego jadłospisu.
Oczywiście w naszej słowiańskiej tradycji przygotowania jedzenia probiotycznego jest wiele fajnych dań. Możesz sobie przypomnieć oglądając nagranie - Jedzenie i napoje probiotyczne.

Ale warto urozmaicić, tym bardziej, że jest to bardzo smaczne danie, które łączy w sobie kwaśne, pikantne i słone smaki.
Istnieje ponad 300 przepisów kimchi w zależności od tego jaki rodzaj kapusty, jakie dodatkowe warzywa i jakie przyprawy są wykorzystywane.

Kimchi może być spożywana jako przystawka, żupa, dodatek do dania głównego, do ryżu oraz podawana jako pizza czy leczo warzywne. 

W tym artykule przedstawię dość prosty przepis na bardzo smaczne kimchi. 

Składniki:
kapusta pekińska  - ok. 4,5 kg,
marchewka - 3 sztuk,
por  - 1 sztuka,
cebula dymka - 2 sztuk,
czosnek  - 2 główki,
imbir starty – 4 łyżki,
papryka słodka - 4  łyżki.
papryka ostra - 2 łyżki,
mąka ryżowa -2 łyżki, 
woda – 1,5 szklanki,
sos sojowy lub rybny - 0,5 szklanki,
1 szklanka soli morskiej,
1/4 szklanki cukru, 
1,5 szklanki wody.

Sposób przygotowania: 

     1.   Solenie kapusty. 

Pokrój kapustę wzdłuż na ćwiartki, a następnie każdą ćwiartkę na mniejsze kawałki, długością około 5 cm. Dobrze umyj i odsącz z wody.
Umytą kapustę posól 1 szklanką soli morskiej, dobrze wymieszaj i zostaw na 2-3 godziny. 
Co pół godziny przewracaj (mieszaj) kapustę, dając dostęp powietrzu.
Po tym czasie kapustę opłucz z soli i odsącz.

      2.   Przygotowanie pozostałych warzyw.

Cebulkę dymkę drobno posiekaj.
Pora pokrój pod skosem.
Marchewkę i jabłka potnij na długie cienkie paseczki.
Imbir zetrzyj na tarce.
Czosnek rozgnieć.

3. Gotowanie sosu. 

Ugotuj kleik z 1,5 szklanki wody i 2 łyżek mąki ryżowej. Po zgęstnięciu dodaj ¼ szklanki cukru i pogotuj jeszcze parę minut. 
Do wystudzonego kleiku dodaj paprykę i pozostałe przyprawy (czosnek, imbir, sos sojowy), dokładnie mieszając.
 
4. Połączenie składników. 

Do sosu najpierw dodaj wszystkie warzywa oprócz kapusty i dokładnie wymieszaj.
Następnie dodaj kapustę i wymieszaj jeszcze raz.
Najlepiej mieszać wszystko ręką, ale nie zapomnij włożyć gumowych rękawiczek. 

5. Przechowanie. 
Rozłóż kimchi do słoików i zostaw na 2 dni w temperaturze pokojowej, po czym wstaw do lodówki. Można jeść już po 7 dniach.
Można przechowywać w lodówce i spożywać nawet cały rok. 
Im dłużej przechowujemy tym bardziej jest dojrzałe i kwaśne.

Smacznego!!!

Uwaga! Mimo licznych właściwości zdrowotnych, ze względu na zawartość ostrej papryki chili i imbiru, kimchi nie powinny spożywać osoby z chorobą wrzodową, refluksem oraz zespołem jelita drażliwego.
Zobacz też krótką instrukcję na wideo - Najzdrowsze danie świata - Kimchi

Czytaj także:

Produkty oczyszczające wątrobę. 


Kryzys ozdrowieńczy w medycynie naturalnej.  

Co daje picie wody o odpowiednich porach dnia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz