sobota, 23 maja 2015

Zasada żywieniowa N2. Głód jest prawdziwy, apetyt kłamie.

Apetyt – to chęć zjedzenia czegoś smakowitego. 
Apetyt jest podatny na czynniki zewnętrzne: widok jedzenia, jego zapach lub rozmowy o smacznych potrawach.

Głód – to chęć zjedzenia dowolnych pokarmów, na skutek deficytu składników pokarmowych i pożywienia. 

Często się pojawia po ciężkim wysiłku fizycznym lub długim spacerze na świeżym powietrzu. 
W zależności od tego czego brakuje organizmowi w danej chwili, możemy mieć ochotę na słodkie lub słone, lekkie lub bardziej treściwe posiłki itd.

Nieodparta chęć na konkretny smak to ważny sygnał, który może oznaczać, że brakuje nam witamin lub minerałów. 
Trzeba nauczyć się odczytywać tę sygnały i prawidłowo na nie reagować, wspierając swój organizm. 

Jeżeli obficie solimy każde danie, może nam brakować wapnia. Aby go sobie dostarczyć, warto włączyć do jadłospisu, na przykład, fetę.
Chęć na słodycze to sygnał, że poziom energii w komórkach i tkankach organizmu, jest niski.
W takiej sytuacji warto zwiększyć ilość spacerów na świeżym powietrzu, spożywać produkty z pełnego ziarna, które zawierają węglowodany złożone oraz wzbogacić dietę w suplementy z co-enzymem Q10.

W stanie prawdziwego głodu rodzi się wiedza na temat jakości niezbędnych dla organizmu pokarmów. 
Odżywianie się według poczucia głodu w krótkim czasie usuwa nadwagę i wspomaga proces oczyszczenia organizmu z toksyn i szlamów.

Zwierzęta jedzą tylko wtedy, kiedy są głodni.

Człowiek ma jedzenie stosunkowo tanie i łatwo dostępne. Może po niego sięgnąć w dowolnej chwili. Dlatego jest podatny na kompulsywne uzależnienia.

Apetyt - to także sposób organizmu na dostarczenie sobie pozytywnych odczuć. Na przykład, nie świadomym sposobem „ucieczki” od negatywnych myśli i sytuacji stresujących są różnego rodzaju podjadania: zajadanie się słodyczami, podjadanie nocne itd.

Wspominałam już że prawdziwym celem jedzenia, jest dostarczenie życiowej energii naszemu organizmowi. Ale kiedy odżywiamy się nie prawidłowo: jemy martwe przetworzone pokarmy, ciężkostrawne posiłki, przejadamy się, organizm dostaje energii zbyt mało, a czasami nawet mniej niż musi zużyć na strawienie tego wszystkiego. W ten sposób nie dostarczamy mu energie lecz ją zabieramy. Zwykle w takich sytuacjach czujemy się senni, rozleniwieni, brakuje nam sił.  

Pamiętając, że apatyt – to chęć, a głód -  to potrzeba, powinniśmy wypracować dwa nawyki: jedzenie tylko przy uczuciu naturalnego głodu oraz ograniczenie ilości pokarmu w czasie jednego posiłku.

Czytaj także:

Zasada żywieniowa N1 - Jedz aby żyć, a nie żyj aby jeść.

Zasada żywieniowa N3. Ile pijesz - tak żyjesz.

Zasada żywieniowa N7. Nie jedz przed snem.

Zasada żywieniowa N8. Wykorzystuj post, jako sposób na oczyszczenie.


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza