czwartek, 22 marca 2018

Witamina C, kiedy i jak stosować?


Obecnie bardzo dużo się mówi o stosowaniu dużych dawek witaminy C. 

W jakich sytuacjach jest to uzasadnione, a w jakich nie?

Czy stosunkowo zdrowy człowiek też powinien suplementować się, czy wystarczy skorygować dietę?

Po co nam witaminy?

Na długo zanim nauka poznała rolę witamin w zachowaniu zdrowia i zapobieganiu chorobom, zauważono, że tam gdzie występowały braki żywności ludzie zapadali na różne choroby.

Jedną z takich chorób był szkorbut, który powstawał na skutek niedoboru witaminy C i objawiał się głównie zmęczeniem, bólem mięśni i stawów, zmianami skórnymi oraz krwawieniem i obrzękiem dziąseł. 

Szkorbut nazywany był chorobą żeglarzy. 
W czasie wielomiesięcznych pobytów na morzu, marynarze nie mieli dostępu do świeżych warzyw i owoców, które są źródłem witaminy C. 
A jak wiadomo witamina ta, nie jest syntezowana przez nasz organizm i dlatego musimy ją regularnie dostarczać z pożywieniem.

Dziś już wiemy, jak ważne są wszystkie witaminy dla naszego organizmu. Niestety samej wiedzy nie wystarczy, brakuje nam jeszcze nawyku regularnej codziennej suplementacji.

Czym się odróżnia naturalna witamina C od syntetycznego kwasu askorbinowego?

Naturalna witamina C – to kompleks, który składa się z kwasu askorbinowego oraz substancji organicznych (flawonoidów, enzymów itd.), synergiczne działanie których nazywamy aktywnością biologiczną.

Wpływ witaminy C na nasz organizm:

- bierze udział w syntezie kolagenu, który jest budulcem skóry, naczyń krwionośnych, stawów i kości;
- pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego;
- korzystnie wpływa na metabolizm energetyczny organizmu;
- chroni komórki przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego;
- jest jednym z największych bodźców stymulujących układ odpornościowy człowieka.

Ostatnio jest dużo publikacji na temat konieczności zażywania dużych dawek witaminy C. Dlaczego?

Trochę historii.

Węgierski fizjolog Albert Szent-Györgyi, nagrodzony w 1937 r. Noblem w dziedzinie medycyny za odkrycie witaminy C, stwierdził, że kwas askorbinowy jest niezbędny w procesie metabolizmu energetycznego. 
Na podstawie tego odkrycia było dowiedziono, iż witamina C odpowiada za prawidłową komunikacje międzykomórkową.

W 40-ch latach ubiegłego stulecia Dr Fredrick R. Klenner jako pierwszy zastosował duże dawki witaminy C w leczeniu chorych na polio. 
W późniejszym czasie Dr Klenner skutecznie leczył witaminą C wiele chorób: stany zapalne płuc, mózgu, trzustki, wątroby, stawów; półpasiec, opryszczkę, mononukleozę; wysoki poziom cholesterolu, miażdżycę, cukrzycę, a nawet niektóre nowotwory.  

Niestety pozytywne wyniki leczenia, które Dr Klenner przedstawił podczas dużej konferencji medycznej, były zignorowane przez świat medycyny akademickiej.

Co  w obecnych czasach mają do powiedzenia eksperci o uzdrawiającej mocy witaminy C ? 

W swoim wykładzie dr. Andrew W. Saul, który jest specjalistą od żywienia klinicznego i biologii komórki, powołując się na wiele badań klinicznych dowodzi skuteczność działania witaminy C zarówno w profilaktyce zdrowotnej jak i leczeniu różnych ostrych oraz przewlekłych stanów chorobowych, nazwał tę witaminę najlepszym na świecie naturalnym antybiotykiem, środkiem przeciwwirusowym, antytoksyną i lekarstwem przeciwhistaminowym.  

Coraz więcej lekarzy jest coraz bardziej przekonanych o leczniczym działaniu dużych dawek witaminy C, która polecają w niektórych przypadkach jako mono terapię, zaś w innych jako uzupełnienie kuracji. 

Warto przeczytać książkę Jerzego Zięby „Ukryte terapie”, gdzie jest dokładnie opisane, jakie badania trzeba zrobić, jakie dawki i w jaki sposób stosować.  
Oczywiście przy problemach zdrowotnych taka kuracja ma być stosowana pod kontrolą specjalisty, dlatego konieczna jest wizyta u swojego lekarza.  
    

Czy stosunkowo zdrowy człowiek też powinien zażywać witaminę C? 

Organizm ludzki nie potrafi wytworzyć witaminy C, dlatego musimy w sezonie letnio-jesiennym dostarczać ją z pożywieniem, a w sezonie zimowo – wiosennym suplementować.

Oczywiście najlepszą formą dostarczania składników odżywczych do organizmu jest zróżnicowana zdrowa dieta. 

Produkty w których występuje Witamina C: 

Acerola - od 1000 do 4500 mg/100 g
Camu camu - wg różnych źródeł 1230 mg - 2061.01 mg/100 g
Dzika róża - 250-800 mg/100 g
Rokitnik - 200-315 mg/100g
Czarna porzeczka - 150-300 mg/100 g
Natka pietruszki – 170- 200mg/100g
Czerwona papryka – 140-150mg/100g
Jarmuż – 120mg/100g
Brukselka – 90-100mg/100g

Niestety w ciągu ostatnich 20 lat  zawartość witaminy C w warzywach i owocach spadła aż o 60%. Obróbka cieplna oraz długie przechowywanie dodatkowo zmniejszają jej ilość w produktach.

Dlatego oprócz spożywania świeżych warzyw, owoców i warzyw nawet w sezonie warto sięgnąć po suplementację. Zaś w okresie zimowo-jesiennym, kiedy nasz organizm ogólnie cierpi na awitaminozę, brak suplementacji, szczególnie witaminą C, może doprowadzić do osłabienia organizmu i większej zachorowalności. 

Dzienna zalecana dawka:

Dawka profilaktyczna – 200-400 mg na dobę.
Przy przeziębieniach – do 800 mg na dobę. 

Jaki suplement warto wybrać z tak rozbudowanej oferty na rynku?
Osobiście stosuję polski produkt z naturalną witaminą C OptiC Naturel.

Oprócz ekstraktów z malin, czarnej porzeczki, aceroli zawiera on witaminy A, E, grupy B oraz witaminę P, która zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych i ułatwia wchłanianie witaminy C.

Więcej o produkcie można przeczytać tu
https://www.naturday.pl/product/opticnaturel/3061153 



Czytaj także: 

Jakie są przyczyny zatrzymywania się wody w organizmie?

Herbaty ziołowe – czy warto je pić?

Co daje picie wody o odpowiednich porach dnia?

 

Oglądaj wideo na YouTube  https://www.youtube.com/channel/UC2WMrqaaOlonrvTB_V2hxaw

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz